torsdag 29. november 2007

Sommerminner.

Jeg klarer ikke å la være nå som den triste måneden,november, snart er over. Legger ut et minne fra den lyse årstid her fra Hvalersjærgården.

Sol, sjø, båtliv og de uforglemmelige lyse sommernettene. Bilde tatt med filmbasert kamera Olympus OM-1. Er resultatet av min siste arbeidsøkt i mørkerommet. Fremkalling av film med blanding av kjemikalier. Med film i hendene til Durst'en for å belyse fotopapiret. For så å oppleve sitrende spenning når bildet mirakeløst dukker frem i badet med fremkallerveske. Stoppbad og fix så kan jeg se det ferdige bilde. Nostalgi !

Det blir ikke mange turer til mørkerommet nå om dagen. Minnekort fylles opp av binære tall. PC-en er det nye mørkeromet. Er selfølgelig enklere og ikke minst billigere når først det digitale verktøyet er anskaffet. Jeg må si jeg elsker denne muligheten. Jeg har tilgang til bildebehandlingen i heimen og kan se ressultatet av arbeidet samme dag som bilde er tatt. Ferskvare?

Jeg kan selv med alle de fordelene dagens digitale fotografering ikke glemme gleden ved fremkallerbadet.









Ingen kommentarer: